Invloed van water drinken op angst

Helpt Water Drinken Als je Angst Hebt?

Iedereen weet dat het drinken van water belangrijk is voor je lichaam (1). Maar wist je ook dat er ook een link is met je mentale gezondheid? In een studie uit 2014(2) lezen we bijvoorbeeld dat het verhogen van het aantal glazen water bij mensen die doorgaans weinig drinken leidde tot een significante afname van vermoeidheid en inertie en gevoelens van verwarring. Het leidde ook tot minder slapeloosheid (en dat laatste heeft een indirecte impact op angst).

Als we daarnaast bij mensen die veel drinken (>5 glazen) het aantal waterconsumpties verminderen dan zien we significant minder lagere scores op tevredenheid, kalmte, positieve gevoelens en energieniveau.

Een soortgelijk effect werd ook gevonden bij een studie van 122 vrouwen (3). Het onderzoek toonde aan dat er meetbare verschillen waren op het vlak van gemoed tussen vrouwen die weinig water dronken en veel water dronken.

Een andere studie bij meer dan 3000 (4) proefpersonen vonden de onderzoekers weliswaar een verband tussen het drinken van water en angst maar het effect was nét niet groot genoeg om van een zeer duidelijk significant verband te kunnen spreken. Voor depressie ging dat dan weer wel op. Mensen die minder dan twee glazen water per dag dronken hadden 73% (mannen) en 54% (vrouwen) meer kans op depressie. Hoe crazy is dat?

 

Conclusie

PS: Wil je leren om anders met je angsten om te gaan (zodat ze kunnen helen)? Bekijk dan hier mijn handige online cursussen over angst. Je bent ook van harte welkom op een LIVE- vorming!

PPS: Wil je een aantal video’s ontvangen die je al op weg kunnen helpen op weg naar genezing? Schrijf je dan hier geheel vrijblijvend in op de nieuwsbrief. Succes!

(1)

Liska, D., Mah, E., Brisbois, T. D., Barrios, P., Baker, L. B., & Spriet, L. L. (2019). Narrative review of hydration and selected health outcomes in the general population. Nutrients, 11(1), 70. https://doi.org/10.3390/nu11010070

(2)

Pross, N., Demazières, A., Girard, N., Barnouin, R., Metzger, D., Klein, A., Perrier, E. T., & Guelinckx, I. (2014). Effects of changes in water intake on mood of high and low drinkers. PLOS ONE, 9(4), e94754. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094754

(3)

Muñoz, C. X., Johnson, E. C., McKenzie, A. L., Guelinckx, I., Graverholt, G., Casa, D. J., Maresh, C. M., & Armstrong, L. E. (2015). Habitual total water intake and dimensions of mood in healthy young women. Appetite, 92, 81–86. https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.05.002

(4)

Haghighatdoost, F., Feizi, A., Esmaillzadeh, A., Rashidi-Pourfard, N., Keshteli, A. H., Roohafza, H. R., & Adibi, P. (2018). Drinking plain water is associated with decreased risk of depression and anxiety in adults: Results from a large cross-sectional study. World Journal of Psychiatry, 8(3), 88–96. https://doi.org/10.5498/wjp.v8.i3.88